استراتژی های بسته بندی
استراتژی های بسته بندی
از تاثیر استراتژی های بسته بندی در بازاریابی غافل نشوید
در ابتدای امر همواره دو اصل اساسی 1.کاربردی بودن بسته بندی و 2.جذاب بودن از لحاظ بصری در صنعت بسته بندی را در نظر داشته و رعایت کنید. کاربردی بودن خود مقوله ای است که باید از زاویه ی ریزبینانه تری به ان نگریست که در این نوشتار به چند نکته ی اساسی ان اشاره می کنیم.
1) بسته بندی محفوظ: بسته بندی باید قابلیت محافظت محصول از هرگونه اسیبی از جمله فساد ، ضربه و خراب شدن را داشته باشد.
2) سهولت استفاده: حتما شما نیز تجربه کرده اید که برای انتخاب محصولات غذایی کنسروی ، معمولا سراغ بسته بندی هایی می روید که درب ان ها راحت و بدون ابزار خاصی باز خواهد شد، در حقیقت ملاک انتخاب شما راحتی استفاده از این محصول است. سهولت استفاده از محصول ، شرطی اساسی در انتخاب ان محصول برای مخاطب است زیرا افراد عموما به دلیل دشواری استفاده از یک کالا از خرید ان سرباز زده و به سراغ محصولات مشابه با بسته بندی و کاربری راحت تری می روند. سهولت استفاده امتیازیست که دارا بودن ان توجه مشتریان را به سمت شما جلب می کند.
3) حمل اسان: یکی از ویژگی هایی که انتخاب محصول شما را در اولویت قرار میدهد ، سهولت حمل اسان کالا به واسطه ی بسته بندی مناسب ان است.
بی شک جذابیت بصری بسته بندی یکی از عوامل مهم در انتخاب محصول است که شامل نکات زیر می باشد:
1) اولین موردی که در انتخاب محصول از دید مخاطب جلب توجه می کند، نوع بسته بندی است. بنابراین باید به جذابیت و زیبایی در طراحی اهمیت بدهید البته با رعایت این نکته که طراحی متناسب با کاربری محصولتان انجام دهید و نه اینکه فقط دارای پارامترهای زیبایی باشد.
2) رنگ ها همیشه عاملی برای ایجاد علاقه مندی نسبت به انتخاب هرکالایی هستند. بسته بندی ها هم شامل این تاثیر گذاری با استفاده از رنگ ها می شوند و از تاثیر ان ها غافل نشوید.
3) نوشته های روی بسته بندی در اصل هویت ان محصول هستند. این نوشته ها شامل پیام ها و اطلاعاتی از جمله ویژگی های محصول، قیمت و نام شرکت تولید کننده ی ان است که خریداران را ترغیب به انتخاب می کند و بعد از کیفیت کالا از پارامترهای مهم در بازاریابی به شمار می اید. طراح باید با دید جامع به خصوصیات محصول و فعالیت شرکت به طراحی پیام های روی بسته بندی بپردازد.