فرابورس را تا چه حد می شناسید؟
فرابورس را تا چه حد می شناسید؟
فرابورس را تا چه حد می شناسید؟
بازار Over The Counter که به اختصار آن را OTC یا فرابورس می نامند درحقیقیت ، داد و ستد خارج از بورسی است که تحت نظارت سازمان بورس اوراق بهادار بوده با این تفاوت که داد و ستد در آن منعطف است و به طور مستقیم بدون واسطه بین طرفین صورت می گیرد. تنوع کالاهای داد و ستد شده در این بورس بسیار بالا است که موجب آن شده که یکی از موارد آن محلی برای به اشتراک گذاری ایده های جدید، اختراعات ، تفکرات و اندیشه های شرکت ها و افراد برای فروش باشد. رقبای اصلی این بازار بورس، شرکت ها و افرادی هستند که مشتاق خرید و به دست اوردن ایده های جدید هستند و این تفکرات و اختراعات را با رقابت در پیشنهاد قیمت های بالاتر و بهتر از آن خود می کنند. بی شک هرچه ایده ی شما جذاب تر و کاراتر باشد، متقاضی آن نیز بیشتر بوده و در فروش به صرفه ی آن نیز موفقیت بیشتری به دست خواهید اورد.
این نوع داد و ستد یک ابزار کارا برای شرکت های دانش بنیان است که کمکی شایان به رشد اقتصاد از طریق پیوند بین ثروت و علم به واسطه ی دانش بنیان شدن اقتصاد خواهد نمود. فرابورس ها با ایجاد رابطه ی بهینه بین مرکزهای علمی و صنایع کمک می کنند که طرح های نو و ابداعات افراد راحت تر به واقعیت تبدیل شده و به مرحله ی سودآوری برسند. البته واضح است که هر ایده ای این قابلیت را ندارد که پتانسیل فروش داشته باشد مگر اینکه با رعایت اصول علمی خلاقیتی ارائه کند که بتواند پاسخگوی نیاز مخاطب خود که اقدام به خرید ایده می کند باشد. به جز رعایت محاسبات علمی ودقیق در ارائه ی ایده های جدید، نکات دیگری نیز برای فروش ایده وجود دارد:
1) حفظ حق مالکیت ایده
بسیاری از افراد ایده های جدیدی را با الگوبرداری از تفکرات نویی که در سایر کشورها ارائه شده است مطرح می کنند ، درست است که الگوبرداری به خودی خود مشکلی ایجاد نمی کند ولی تا زمانی که یک کپی کامل از ابداعات و تفکرات دیگران نباشد و حق مالکیت ایده ی آن ها رعایت شده باشد. عدم رعایت این نکته تهدیدی بزرگ در خدشه دارکردن اعتبار خلاقیت ایده های شماست.
2) قوانین بین المللی را رعایت کنید
همواره مجمع های بین المللی برای انواع تجارت ها، کسب و کار ها و سازمان ها قوانینی را تدوین کرده و به تصویب می رسانند که رعایت این قوانین یک امتیاز مثبت برای جهانی شدن ایده ی شما با نزدیک شدن به استانداردهای بین المللی تصویب شده است.
3) حفظ حق برندها
به خاطر داشته باشید که برند ها مالکان ایده های خودشان هستند و حقوق آن ها باید رعایت شود.