کنترل کیفیت چیست و چه کاربردی دارد؟

کنترل کیفیت چیست و چه کاربردی دارد؟

کنترل کیفیت در مواد غذایی این روزها بسیار مهم است، به گونه ای که بسیاری از تولید کنندگان تمایل دارند که بهترین کیفیت تولید را داشته باشند چرا که انتظار طرف مقابل نیز همین است. عصر کنونی در واقع عصر کیفیت در دنیای صنعت غذایی است. در واقع کنترل کیفیت قبل از شروع به تولید در هر محصولی انجام می شود.

عصر کنونی را می‌توان عصر کیفیت نامید. در چنین شرایط رقابتی و با تولیدات در سطح انبوهی، تنها تولیدکنندگانی می‌توانند موفق باشند. پس به کیفیت با سطح عالی یک محصول می توان به خوب بودن آزمایشگاه تست مواد شیمیایی پی برد. البته کیفیت مفهومی نسبی می باشد و با توجه به نوع مصرف محصول و اینکه تحت چه شرایطی استفاده می‌شود، معنای آن متفاوت می‌شود.

یکی از سخت‌ترین کارهای فرایند تولید محصول این است که محصولات را به سطح کیفی مناسب برسانیم و تولید آنها را در همان سطح ادامه دهیم.

برای بدست آوردن شرایط کنترل کیفیت بایستی که موارد زیر به درستی رعایت شود و در آزمایشگاه تست مواد شیمیایی نیز تمامی موارد آن صورت بگیرد تا محصول به خوبی به دست شما ارسال شود.

  1. محصول مورد نظر باید حداقلِ سطح کیفی را داشته باشد تا به‌سادگی بتوان آن را در بازار فروخت.
  2. به‌منظور ارزیابی سطح کیفی محصول، باید استانداردهای دقیقی مورد استفاده قرار گیرد.
  3. باید انحراف از معیاری منطقی نسبت به استانداردهای از قبل تعریف‌شده، تعیین شود.
  4. سطح کیفی مناسب محصول باید به‌گونه‌ای به دست بیاید که با کمترین هزینه برای ساخت آن محصول همراه باشد.

کنترل کیفیت در واقع با هدف این موضوع صورت می گیرد که شما محصولی را ارائه دهید که کیفیت عالی داشته و بسیاری از از افراد نیز از آن راضی باشند.

در صورتی که کنترلی بر روی فعالیت هایی که در آزمایشگاه صورت می گیرد وجود نداشته باشد این محصول ممکن است آن طوری که شما بخواهید حتی پیش نرود. پس محصول نهایی خوب نتیجه ی کیفیت مطلوب است. که این موضوع خود دارای نتایج متفاوت است و مراحل خود را دارد و به طور مثال: برای . تعیین کیفیت عسل، آزمایشات آب معدنی، کنترل کیفیت کیک و کلوچه و دیگر موارد لازم و ضروری است. غذا و دارو در این حوزه نیز نقش بسیار مهمی دارد.

هدف کنترل کیفیت

کنترل کیفیت یک نوع تکنیک در مدیریت صنعتی است که بدین وسیله می توان محصولات با کیفیت تولید کرد. تکنیک تقاضای کیفیت مطلوب از مدیریت مطلوب می آید و به همین جهت میتوان گفت که این مسیر از تولید بسیار مهم است و هدف این است که محصولی را روانه بازار کرد که به دلیل مرغوبیت آن فروش بسیار بالا داشته باشد. در واقع زمانی فروش شما بالاتر خواهد بود که کیفیت محصول را بالاتر ببرید.

تعاریف کنترل کیفیت محصول از دیدگاه دانشمندان جهان

آلفرد و بیتلی

کنترل کیفیت به معنای شناخت و حذف ایرادات قابل‌شناسایی و متغیرهای مشکل‌زا از استاندارد است.

ج.ا. شوبین

کنترل کیفیت به مجموعه‌ی تمامی فعالیت‌هایی که برای تعیین، کنترل و نگهداری کیفیت محصول انجام می‌شود، گفته می‌شود.

ک.جی. لاکیر

کنترل کیفیت، کنترلی سیستماتیک است که از طریق مدیریت متغیرهای فرایند تولید که بر کیفیت محصول نهایی اعمال می‌شود، به دست می‌آید.

بروم

کنترل کیفیت یک ابزار کنترلی سیستماتیک در متغیرهای فرایند تولید است که روی کیفیت محصول نهایی اثر دارد.

بتل

تنها تا زمانی که این ورودی‌ها از استانداردهای تعریف‌ شده عبور نکنند، به‌نحوی که روی کیفیت محصول نهایی اثرگذار باشد، می‌توان انتظار تولید محصول باکیفیت را داشت.

توم، سیمن و هک‌گیل

کنترل کیفیت شامل تکنیک‌ها و سیستم‌هایی است که برای دستیابی به کیفیت مطلوب محصول و حذف محصولات غیراستاندارد استفاده می‌شوند.

ژوزف مانیوب

کنترل کیفیت به مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و بررسی‌هایی اطلاق می‌شود که در طول فرایند تولید محصول اجرا می‌شوند. در این رویه، بررسی‌های کیفی روی نمونه‌های تصادفی و کوچکی از محصول تولید شده انجام می‌شود و پس از آن مشخص می‌شود که چه اقداماتی برای بهبود کیفی محصول نیاز است.

مزایای کنترل کیفیت

کنترل کیفیت مزایای بسیار زیادی دارد، که ما در زیر به مهم ترین آنها اشاره خواهیم کرد:

  1. آگاهی جمعی کارکنان
    در مسیر کنترل کیفیت، تمامی افراد تحت تاثیر این موضوع قرار می گیرند و شما می توانید به خوبی این کار را انجام دهید. در نتیجه سطح آگاهی در آنان بالا می رود.
  2. رضایت مشتری
    این موضوع مهم ترین فاکتور در این حوزه می باشد. چرا که زمانی رضایت مشتری مطرح است که شما کیفیت خوبی از محصول را به او بدهید. در واقع هدف از کنترل کیفی محصول این است که مشتری رضایت کامل و کافی را داشته باشد. به همین جهت دقت بسیار زیادی در این حوزه بایستی صورت بگیرد.
  3. کاهش هزینه‌های تولید
    کاهش هزینه های تولید، نیز از جمله نتایج بسیار مهمی است که در کنترل کیفیت شاهد آن خواهید بود. زمانی بسیاری از هزینه ها کاهش می باید که شما با تولید محصولات خوب از هزینه های مازاد بکاهید.
  4. بهبود تکنیک‌ها و روش‌های تولید
    هر چقدر شما از دانش روز و از افراد متخصص در حوزه ی خود در کنترل کیفیت و تست . تست میکروبیولوژی مواد غذایی استفاده نمایید، نتایج بسیار خوبی را در کنترل کیفیت محصول مشاهده خواهید کرد.
  5. تبلیغات مؤثر
    تبلیغات رابطه ی بسیار مستقیمی با آزمایشات کنترل کیفیت دارو و مواد غذایی دارد. هر چه این تبلیغات گسترده تر باشد، نسبت به شما شناخت بیشتر زیادی خواهید داشت.
  6. افزایش حسن‌نیت
    زمانی که مشتری از کیفیت محصول راضی باشد نوعی اعتماد بیشتر در خصوص استفاده از آن محصول رخ می دهد. به همین جهت می توان گفت شما بهتر است برای جلب مشتری بیشتر و مخاطب کیفیت محصول خود را بالاتر بوده تا مشتریان بیشتری در اثر این عامل داشته باشید.

کلام آخر

ما در این مقاله در خصوص مفهوم کنترل کیفیت و انواع آن صحبت شده است تا شما شناخت بیشتری نسبت به آن پیدا نمایید و علاوه بر این موضوع، با توجه به مزایای بسیار زیاد آن با مهم ترین عوامل آن . آشنا شوید. تا بتوانید به خوبی از مزایای کنترل کیفیت در جهت ارتقای محصول و فروش آن آشنایی زیادی پیدا کنید و تلاش خود را در این باره افزایش دهید.

دیدگاه ها

نظری یافت نشد

دیدگاه خود را ثبت کنید

امتیاز:
1401/10/11

مطالب مرتبط

پلتفرم تولیدات علاوه بر اینکه گام به گام تا پیشرفت کسب و کارتان همراه با شماست، سعی بر آن دارد تا اطلاعات تخصصی را که هر مدیر و دارنده ی کسب و کاری باید بداند، در اختیار شما بگذارد و علاوه بر ساختن حرفه ای مجموعه تان، مدیران حرفه ای نیز پرورش دهد.

کمپانی مرتبط