اخلاق در بازاریابی

اخلاق در بازاریابی
یکی از چالش برانگیزین مباحث در حوزه بازاریابی و مباحث مربوط به آن ، بحث رعایت اخلاق در بازاریابی است. لذا مقاله زیر با عنوان اخلاق در بازاریابی از واحد بازرگانی شرکت دابا تقدیم حضور می گردد: بسیاری از فعالان سنتی اقتصادی معتقد هستند که بازاریابی به نوعی دروغ و تقلب کردن است. از آنجایی که در بازاریابی ، شما ویژگیهای محصول خود را برجسته کرده و جنبه های مثبت آن را بزرگنمایی و جنبه های منفی و نقاط ضعف آن را کوچک نشان می دهید یا نادیده می گیرید. این اتهام را به بازاریابی وارد می کند که اصول اخلاقی در آن رعایت نمی شود یا ضعیف است. در حالی که اگر تمامی کشورهای توسعه یافته را نگاه کنید نشان می دهد که با کمک بازاریابی است که اقتصاد آنها شکوفا شده و روند توسعه یافتگی را در پیش گرفته اند. بنابراین ، نمی توانیم بازاریابی را کم رنگ کرده یا حذف کنیم. بلکه باید به دنبال راه هایی باشیم که بتوانیم نقش اخلاق را در بازاریابی پر رنگ کنیم. به همین دلیل ، در مقاله حاضر قصد داریم یک برنامه کلی برای طراحی نظام بازاریابی اخلاقی ارائه دهیم. در کل ، برای تدوین یک نظام اخلاقی ، باید سه حوزه را در نظر گرفت. دامنه منشور اخلاق بازاریابی قسمت توصیف در این قسمت که مربوط به توصیف است ، به اخلاقی اشاره می گردد که ما گروه های مختلف را بر اساس آن توصیف می کنیم. در بازاریابی ، با افراد مختلفی از نظر اقتصادی ، سن ، جنس و …. سر و کار داریم. به لحاظ اخلاقی صحیح نیست که ما با این گروه های مختلف به شکل همسان برخورد کرده و برنامه بازاریابی یکسانی داشته باشیم. صحیح نیست که قشر ضعیف را همچون افراد غنی وادار به خرید کنیم. همچنین مشتریانی که در سنین مختلفی هستند هر یک نیازها و اصول اخلاقی مختص خود را دارند. علاوه بر اینها با تأثیر جنسیت بر سلیقه و نیازهای مشتریان مواجه هستیم که اصول اخلاقی در بین هر یک از گروه های مردان و زنان متفاوت است. شرایط و اصول اخلاقی هر یک از گروه هایی که نام برده شد ابتدا باید به خوبی شناسایی و توصیف شود و سپس فعالیتهای بازاریابی برای هر از یک گروه ها تدوین و طراحی گردد. قسمت دوم منشور اخلاق بازاریابی قسمت تحلیلی در قسمت دوم یعنی اخلاق بازاریابی تحلیلی ، بیشتر به بحثهای فلسفی و پایه ای اخلاق بازاریابی پرداخته می شود. به عنوان مثال به این بحث پرداخته می شود که آیا اخلاق بازاریابی با اخلاق عمومی متفاوت یا یکی است؟. در صورتی که به پایه های فلسفی آن پی برده شود به راحتی می توان مبانی اخلاقی بازاریابی را پی ریزی کرده و در برنامه های بازاریابی به کار برد. قسمت سوم بخش هنجاری در منشور اخلاق بازاریابی همانطور که از نام این بخش مشخص است بیشتر به دنبال کشف هنجارهایی است که در هر قوم یا گروهی وجود دارد. هنجارها را به شکل باید ها و نباید ها و خوبی و بدی ها توصیف می کنند. در بازاریابی باید به این هنجارها توجه کافی شود و باید به این امر آگاهی داشته باشیم که هر آنچه را که ما خوب یا بد ، درست یا نادرست فرض می کنیم و می دانیم این طور نیست که برای سایر افراد نیز چنین باشد و مانند ما بیاندیشند. در کل ، می توان گفت: برای رعایت اصول اخلاقی در بازاریابی باید به این سه حوزه توجه ویژه شده و در برنامه بازاریابی مورد استفاده قرار بگیرند. این برنامه ها توسط مشاوره بازاریابی تدوین می گردند.

دیدگاه ها

نظری یافت نشد

دیدگاه خود را ثبت کنید

امتیاز:
1396/12/15

مطالب مرتبط

پلتفرم تولیدات علاوه بر اینکه گام به گام تا پیشرفت کسب و کارتان همراه با شماست، سعی بر آن دارد تا اطلاعات تخصصی را که هر مدیر و دارنده ی کسب و کاری باید بداند، در اختیار شما بگذارد و علاوه بر ساختن حرفه ای مجموعه تان، مدیران حرفه ای نیز پرورش دهد.

کمپانی مرتبط