نقش تولیدات داخلی در صادرات

نقش تولیدات داخلی در صادرات

به راستی که تولیدات داخلی چه تأثیراتی بر صادرات می‌گذارد؟ آیا این دو با یکدیگر به صورت مستقیم در ارتباط هستند؟ در ادامه مقاله تهیه شده، سؤالات مطرح شده را پاسخ می‌دهیم. همچنین امید داریم دید بهتری برای آینده شغلی به شما بدهیم.

اقتصاد جهان

اقتصاد جهانی طی دو دهه گذشته با سرعت فزاینده‌ای در حال تحول بوده و بخش‌های حمایت نهادی تازه شروع به درک و پاسخ به تغییرات ناشی از آن کرده است. تولیدات داخلی در واقع ستون فقرات اقتصاد یک کشور را تشکیل می‌دهند.

در ادامه برای درک بهتر این موضوع، کشور آمریکا و شرایط آن را به عنوان نمونه‌ای بارز مورد بررسی قرار می‌دهیم.

تقریباً تعداد 50 شرکت، حدوداً 80 درصد از تجارت صادرات ایالات متحده را انجام می‌دهند! میزان فعالیت صادراتی انجام شده توسط مشاغل کوچک به سرعت در اعداد واقعی و متناسبی رشد داشته است. فرصت‌های صادرات با ارزش افزوده از جمله مواردی هستند که سریع‌ترین رشد را در بازار دارند و مشاغل کوچک برای آن بازار بسیار مناسب هستند.

اطلاعاتی مانند شرایط فعلی (داده‌های تجاری، کشورهای وابسته به صادرات، پتانسیل صادرات، وضعیت واردات) برای درک بهتر نقش تولیدات داخلی بر صادرات، بهترین گزینه هستند. این مقاله مروری و بحثی در مورد ذکر شده ارائه خواهد کرد.

قبل از بحث در مورد داده‌های تجاری خاص، داشتن یک مدل اقتصادی جامعه مشترک که به آن رجوع کنیم، مفید است.

مدل جامعه

تمایزی بین "جهانی" و "بین‌المللی" میان روابط تجاری و اجتماعی ظاهر شده است، تعریف تجارت بین‌المللی واضح است! تجارت با سایر کشورها، چه در خارج از کشور، چه در امتداد مرزهای ما.

برای برخی، این تمایز مصنوعی و پیش پا افتاده است. برای دیگران، اگر سیاست‌های خصوصی و عمومی بخواهند رفاه اقتصادی را از طریق تجارت گسترش دهند، اساسی و استراتژیک به حساب می‌آید. به گفته این طرفداران، آن‌ها باید در رابطه با هدف قرار دادن بازارهای منطقه‌ای و همچنین بازارهای بین‌المللی یکی باشند.

تجارت از یک جهت فقط تجارت است! جوامع محلی ممکن است اهمیتی ندهند که آیا بازارهای آنها محلی، منطقه‌ای یا بین‌المللی است. این دیدگاه تا حدی درست است. برخی افراد حرفه‌ای اندکی تلاش کرده‌اند که منافع خالص تجارت منطقه‌ای در مقابل تجارت بین‌المللی را جدا کرده و بررسی کنند.

اجزای مهم همه سیستم‌های اقتصادی منطقه، صنایعی هستند که کالاها را عمدتاً برای فروش خارج از اقتصاد تولید می‌کنند. این صنایع پایه معمولاً در کشاورزی، معدن (شامل تولید نفت و گاز طبیعی) یا تولید کالاهای دیگر فعالیت دارند و به آنها صنایع پایه گویند. برای درک بهتر این موضوع به تصویر زیر نگاه کنید.

صنایع پایه نیروی کار را از خانوارها دریافت کرده و حقوق آنها را با دلار بازپرداخت می‌کنند. بسیاری از نهاده‌های مورد استفاده در صنایع پایه، از شرکت‌های خدمات محلی تهیه می‌شوند. در ادامه این زنجیر شرکت‌های تولیدات داخلی نیز کالاها و خدماتی را به خانوارها (مصرف کنندگان) ارائه می‌کنند.

البته، هر یک از این سه بخش اقتصاد، کالاها و خدمات را از خارج از اقتصاد تهیه می‌کنند، اما معاملات داخلی، روابطی را که بین انواع مختلف شرکت‌ها در یک اقتصاد وجود دارد، تعیین می‌کنند.

سطح فعالیت‌های اقتصادی

یکی از ویژگی‌های اصلی تولیدات داخلی (اقتصاد محلی) اعم از جامعه یا منطقه، سطح فعالیت صادراتی است که می‌تواند داشته باشد. این صادرات به دلار و درآمد را برای اقتصاد داخلی به ارمغان می‌آورد و از طریق تعامل با خانوارها و شرکت‌های خدماتی چند برابر می‌شوند.

سطح فعالیت صادراتی یکی از مؤلفه‌های مؤثر تولیدات داخلی بر تجارت بین‌المللی است.

وضعیت فعلی

یکی از شاخص‌های داده‌های تجارت دولتی، سطح صادرات به تفکیک منطقه است. تصویری که در زیر مشاهده می‌کنید (2a)، صادرات دولتی برای سال 1992 را به میلیون دلار نشان می‌دهد. تصویر (2b) این صادرات را در سراسر ایالت‌ها در رتبه بندی به عرض شما می‌رساند.

در اینجا یک الگوی جغرافیایی مشخص پدیدار می‌شود که کالیفرنیا و تگزاس بالاترین رتبه را دارند. دو ایالت غربی (کالیفرنیا و واشنگتن)، سه ایالت جنوبی (تگزاس، لوئیزیانا و فلوریدا) و همچنین چندین ایالت Greate Lakes رتبه‌های بالایی را کسب کرده‌اند.

ده موردی که در رتبه‌بندی جایگاه آخر را کسب کردند، در واقع تحت سلطه ایالت‌های غربی قرار دارند و اکثریت در وسط هارتلند هستند. هنگامی که مقادیر صادرات در رتبه بندی سرانه ارائه می‌شود، تصویر کمی متفاوت‌تر ظاهر خواهد شد (تصویر 2c).

تولیدات داخلی می‌تواند انواع مختلفی از کالاها یا محصولات را شامل شود. یکی دیگر از شاخص‌های تنوع تجارت داخلی، سطح فعالیت صادراتی تولیدی توسط منطقه خواهد بود. محصولات تولیدی می‌توانند با صادرات مجدد کالایی یا تقاضاهای داخلی مرتبط باشند.

مطالعات دیگری وجود دارد که به موضوع توزیع جغرافیایی صنایع حساس به تجارت می‌پردازد. مطالعه‌ای که توسط Shelburne و Bednarzik انجام شد. در این مطالعات هم صنایع تولیدی حساس به صادرات، هم صنایع حساس به واردات مورد تحلیل قرار گرفتند.

اشتغال در تولید حساس به فعالیت‌های صادراتی، در منطقه غربی ایالات متحده و همچنین منطقه Greate Lakes و منطقه تگزاس - لوئیزیانا قابل توجه بوده است. اگرچه مناطق شمال غربی و بسیاری از ایالت‌های غربی حساسیت کمتری نسبت به فعالیت صادراتی (یا فعالیت وارداتی) نشان می‌دهند.

تأثیرات کشاورزی

کشاورزی یکی دیگر از فعالیت‌های کلیدی مرتبط با فعالیت‌های تولیدات داخلی است. در کشور ایالات متحده تگزاس، کالیفرنیا، فلوریدا و چندین ایالت غرب میانه بالا در رتبه بندی پیشرو هستند.

البته باید به خاطر داشته باشیم که در هر ایالت، تأثیراتی وجود خواهد داشت که در مناطق، شهرستان‌ها و جوامع دیگر متفاوت باشند. به عنوان مثال، در اوکلاهاما، رتبه ایالتی ارزش محصولات کشاورزی فروخته شده در کشور جز 10 تولید کننده برتر به حساب نمی‌آید.

با این حال، چندین شهر غربی دارای تولید قابل توجه صادرات کشاورزی (عمدتاً گندم) هستند. در سطح ایالتی، تأثیرات داخلی تجارت، بسته به سطح و نوع فعالیت در صنایع وابسته به صادرات متفاوت خواهد بود.

البته، این مناطقی که صادرات انجام می‌دهند، ممکن است ارتباط و روابط اقتصادی قوی با سایر مناطقی که صادرات کمی دارند، داشته باشند. بسیاری از جوامع علاقه شدیدی به پتانسیل فعالیت‌های صادراتی نشان داده‌اند! زیرا آنها، این موارد را فرصتی برای تقویت پایه اقتصادی می‌دانند.

نیازهای جامعه

اطلاعات ذکر شده در بخش قبل بر اهمیت تجارت بین‌المللی به مناطق خاصی از ایالات متحده تأکید می‌کرد. بسیاری از رهبران جامعه فنی به فرصت‌های صادراتی ابراز علاقه می‌کنند، اما اطلاعات کمی در رابطه با سطح تخصص یا انواع کمک‌های مورد نیاز آن‌ها وجود دارد.

به دلیل آگاهی از گسترش تولیدات داخلی در کلرادو و درک تأثیرات تجارت بر اقتصاد ایالتی و محلی، نظرسنجی از رهبران جامعه فنی کلرادو در سال 1992 تکمیل شد. این نظرسنجی بخشی از یک پژوهش نظرسنجی بزرگ‌تر بود که در ایالت‌های تگزاس انجام شد (اوکلاهاما و کلرادو).

رهبران جامعه فنی که مورد بررسی قرار گرفتند، شامل مقامات شهر (شهرداران)، کمیسرهای شهرستان، متخصصان توسعه اقتصادی و شرکت کنندگان در برنامه رهبری کلرادو بودند.

از افراد جامعه مورد بررسی یکسری سؤال درباره میزان اطلاعات و آگاهی نسبت به تجارت داخلی و خارجی پرسیده شد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • تجارت کشاورزی
  • مشارکت افراد و اصطلاحات در فروش خارجی
  • مسئولیت‌های رهبران جامعه فنی در ارائه اطلاعات تجاری و کمک
  • نیازهای اطلاعاتی در رابطه با خرید و فروش محصولات کشاورزی

هنگامی که از افراد مورد بررسی پرسیده شد که مردم جوامع خود تا چه اندازه در مورد گسترش تجارت محصولات کشاورزی آگاه هستند، این نظرات بیان شد:

60 درصد از پاسخ دهندگان برخی فعالیت‌ها را در بخش دولتی شهرها و شهر خود گزارش کردند.

80 درصد از پاسخ دهندگان فعالیت در بخش خصوصی را گزارش کردند.

شصت و نه درصد از پاسخ دهندگان گفتند که آگاهی از تجارت بین‌المللی باعث درخواست اطلاعات و کمک در مورد فروش خارجی می‌شود.

تسلط بر بازار

اکثر کشورها از جمله ایالات متحده نیز با سیاست داخلی در بازار جهانی مداخله می‌کنند که ممکن است موانعی را برای جلوگیری از رقابت واردات ایجاد کند. کشورها می‌توانند به صنعت تولیدات داخلی یارانه بدهند تا آنها را در بازارهای جهانی رقابتی‌تر وارد کنند و بازارهای خارجی را برای صنایع خود توسعه دهد.

البته چنین کاری به بررسی‌های بسیار زیادی در سطح جهانی و داخلی نیازمند است. همچنین این امر بسیار وقت‌گیر خواهد بود و نتایج آن به راحتی به دست نمی‌آیند. زیرا اقتصاد لحظه‌ای است و نمی‌توان آن را به طور کامل پیش‌بینی کرد.

اما تولیدکنندگان می‌توانند برای پیشرفت و توسعه کسب و کار خود، محصولات یا حتی مؤسسه تجاری خود را به بازار از طریق تبلیغات معرفی کنند. این امر نه تنها به رشد و توسعه یک مؤسسه تولیدی کمک بسیار می‌کند، بلکه بر اقتصاد کشور هم تأثیر مثبتی می‌گذارد.

سایت اجتماعی تولیدات

برای دسترسی راحت‌تر و سریع‌تر به بازار، همچنین شناخته شدن در کمترین زمان ممکن، می‌توانید از طریق سایت اجتماعی تولیدات اقدامات لازم را انجام دهید. این سایت کاملاً معتبر است و از تمامی تولیدات در داخل کشور پشتیبانی می‌کند.

جمع‌بندی

تولیدات داخلی به طور کلی بر اقتصاد تأثیر مستقیم می‌گذارد. البته اقتصاد هر کشور بسته به نیازهای داخلی (محلی) و منطقه‌ای نسبت به سایر کشورها متفاوت خواهد بود. علاوه بر این میزان عرضه و تقاضا هم در این موضوع دخیل هستند. برای معرفی تجارت یا محصولات خود از طریق سایت تولیدات اقدام کنید.

دیدگاه ها

نظری یافت نشد

دیدگاه خود را ثبت کنید

امتیاز:
1401/1/24

مطالب مرتبط

پلتفرم تولیدات علاوه بر اینکه گام به گام تا پیشرفت کسب و کارتان همراه با شماست، سعی بر آن دارد تا اطلاعات تخصصی را که هر مدیر و دارنده ی کسب و کاری باید بداند، در اختیار شما بگذارد و علاوه بر ساختن حرفه ای مجموعه تان، مدیران حرفه ای نیز پرورش دهد.

کمپانی مرتبط