آزمایشگاه کنترل کیفیت مواد غذایی

آزمایشگاه کنترل کیفیت مواد غذایی

یکی از مهمترین موضوعات علم غذایی در حوزه ی صنعت غذا می باشد به همین جهت می توان گفت که شما بایستی در زمان تهیه ی محصولات غذایی بایستی به موضوع آزمایشگاه کنترل کیفیت مواد غذایی اشاره می شود. به همین جهت می توان گفت که شما بایستی در این خصوص دقت لازم را بعمل بیاورید.

در واقع در تمام دوران برای کشورهای مختلف این موضوع بسیار مهم بوده که آنها بتوانید به خوبی در خصوص تغذیه و صنعت غذایی برنامه ریزی های خوبی انجام شود.

غذا و کنترل کیفیت غذایی آنقدر مهم است که صنایع مختلف در این حوزه بایستی که با وجود آزمایشگاه های حرفه ایی این کار را به خوبی انجام دهند. در واقع هدف این است که محصولات با کیفیت بالا توسط آزمایشگاه کنترل کیفیت مواد غذایی انجام شود.

چرا که در صورت رعایت نکردن کیفیت مواد غذایی موجب ضرر و زیان و آسیب به افراد مختلف خواهید شد که این موضوع خود جبران ناپذیر است. به همین جهت تا می توانید بر این موضوع تکیه نمایید.

روش‌های کنترل کیفیت مواد غذایی

سیستم HACCP و نیز فرآیند GMP که یکی از پایه‌های سیستم HACCP است که بسیار فعال بوده و می توان گفت که با توجه به مدل آن در آزمایشگاه مواد غذایی توانسته پاسخگوی بسیاری از نیاز ها باشد.

سیستم HACCP امکان ادغام شدن در سیستم‌های مدیریت کیفیت از قبیل استانداردهای سری ایزو 9000 را در برنامه ی خود دارد. در واقع در آزمایشگاه کنترل کیفیت مواد غذایی از نظر تمام جنبه های فیزیکی، شیمیایی و در دیگر موارد مهم، کنترل کیفی با دقت بالا در آنها صورت می گیرد.

در عرصه ی جهانی نیز هرچقدر این موضوع به آن توجه بیشتری شود، مبادلات تجاری گسترده تر خواهد بود چرا که بسیار مهم بوده که مواد غذایی صادراتی دارای کنترل کیفی بالا باشد و در زمان نظارت و بازرسی این موضوع به خوبی مشخص گردد. به همین جهت در صورت رعایت تمام موارد در آزمایشگاه کنترل کیفیت مواد غذایی، تجارت میان کشورها معتبر تر خواهد و تبادلات بسیاری با هم خواهند داشت.

تامین سلامت در جامعه از شاخص های مهم در توسعه ی پایدار است. در واقع کشورها به دلیل پیشرفت روز افزون خود همواره به دنبال راهکارهایی در خصوص بهبود آزمایشگاه کنترل کیفیت مواد غذایی هستند.

بررسی اهمیت کنترل کیفیت مواد غذایی

همان طور که گفته شد کنترل کیفیت در آزمایشگاه کنترل کیفیت مواد غذایی نوعی برنامه ی قابل کنترل است که شامل نظارت بر تولید محصولات غذایی، استفاده از جدیدترین ابزارها برای آن و تمام مواردی که شما بایستی به عنوان تولیدکننده در جریان تولید و بعد از آن نیز رعایت کنید.

در واقع حفظ سلامت آحاد جامعه ارتباط مستقیمی با آزمایشگاه کنترل کیفیت مواد غذایی دارد.

بر اساس آمار جهانی درصد بالایی از مرگ و میر مربوط به حوزه ی صنعت غذا و استفاده از محصولات غذایی ناسالم است که جان انسان ها را در خطر می اندازد.

و بیشتر این آمار بر می گردد به کشورهای جهان سوم و آفریقا که نمی توان به راحتی از آن چشم پوشاند به طوری که همین آمار در کشورهای پیشرفته بسیار کمتر است.

و بر اساس بررسی های انجام شده این میزان مسمومیت در رستوران ها بسیار بیشتر از منازل است.

بر اساس تعریف سازمان جهانی غذایی: بهداشت مواد غذایی عبارت است از رعایت کلیه موازینی که در تولید، فرآیند، نگهداری و عرضه مواد غذایی ضروری است تا ماده غذایی سالم و با کیفیت بالای بهداشتی به دست مصرف کنندگان برسد.

بررسی بایدها و نبایدهای آزمایشگاه کنترل کیفیت مواد غذایی

سیستم کنترل مواد غذایی در ابطه با سلامت افراد نقش کلیدی و اساسی دارد به همین جهت باید و نبایدهای بسیاری بایستی در آن رعایت گردد.

تاسیس آزمایشگاه ها با توجه هزینه ای که دارند ممکن است که شما را از این کار منصرف کنند به همین جهت لازم است تا شما حتما برای این موضوع برنامه برنامه ریزی کرده و آن را در دستور کار خود قرار دهید.

اینکه شما چه تعداد آزمایشگاهی را نیاز است برای کار خود در نظر بگیرید کاملا بستگی به این دارد که آزمایشگاه کنترل کیفیت مواد غذایی را دقیقا برای چه مقوله هایی نیاز داشته باشید. و کنترل و نظارت آن بر عهده افراد متخصص می باشد که توانایی کار در آن محیط را به خوبی داشته باشند.

بررسی وظایف و فعالیت های آزمایشگاه کنترل کیفیت مواد غذایی

  1. کنترل کیفیت فرآورده های غذایی وارداتی یا صادراتی
  2. اجرای و تدوین دستورالعمل های لازم برای آزمایشگاه کنترل کیفیت مواد غذایی
  3. اجرای مدل سیستم های کارآمد برای کیفیت بهتر در آزمایشگاه کنترل کیفیت مواد غذایی
  4. برگزاری کارگاه های مختلف برای پرسنل آزمایشگاه کنترل کیفیت مواد غذایی
  5. برگزاري همایش های مختلف و کنگره های بزرگ در جهت ارتقای سطح آزمایشگاه کنترل کیفیت مواد غذایی
  6. دستور کار قرار دادن رفرنس های معتبر جهانی مانند سازمان بهداشت و غذا و دارو
  7. نظارت مستقیم بر آزمایشگاه کنترل کیفیت مواد غذایی در راستای حفظ بهبود کار
  8. تعامل با ارگان های ذیربط
  9. گزارش دهی مرتبط در خصوص اجرای کار در آزمایشگاه کنترل کیفیت مواد غذایی برای عملکرد قوی تر

مدیر آزمایشگاه چه وظایفی دارد؟

  1. نظارت بر عملکرد بخش های مختلف و برنامه ریزی کاری برای آنها
  2. تدوین بخشنامه ی مرتبط برای آزمایشگاه کنترل کیفیت مواد غذایی
  3. مشخص کردن اهداف مختلف هر قسمت از آزمایشگاه کنترل کیفیت مواد غذایی
  4. تدوین قوانین برنامه ریزی شده برای آزمایشگاه
  5. ارائه ی گزارش دهی منظم
  6. نظارت بر رفتار کارکنان
  7. حضور در جلسات تصمیم گیری در بخش های مختلف
  8. پیگیری از کارفرمایان در خصوص روند انجام پروژه ها
  9. به وجود آوردن محیط سالم کاری
  10. ایجاد زیرساخت های لازم برای آزمایشگاه
  11. مشخص کردن جانشین خود

چگونه می توان بهترین آزمایشگاه کنترل کیفیت مواد غذایی را در سایت تولیدات پیدا کرد؟

بهترین آزمایشگاه کنترل کیفیت مواد غذایی در سایت تولیدت با توجه به نوع انجام پروژها در سایت تولیدات موجود است به گونه ای که اگر شما بخواهید می توانید به به راحتی به سایت تولیدات مراجعه و در آنجا لیست کامل آزمایشگاه کنترل کیفیت مواد غذایی را مشاهده کنید.

علاوه بر این موضوع هر کدام از آنها دارای پروفایل های مختص به خود هستند که به صورت مجزا ، لیست کامل خدمات، نحوه ی انجام کارها و آدرس و نشانی دقیق آن ها در هر پروفایل ذکر شده است.

دیدگاه ها

نظری یافت نشد

دیدگاه خود را ثبت کنید

امتیاز:
1401/10/12

مطالب مرتبط

پلتفرم تولیدات علاوه بر اینکه گام به گام تا پیشرفت کسب و کارتان همراه با شماست، سعی بر آن دارد تا اطلاعات تخصصی را که هر مدیر و دارنده ی کسب و کاری باید بداند، در اختیار شما بگذارد و علاوه بر ساختن حرفه ای مجموعه تان، مدیران حرفه ای نیز پرورش دهد.

کمپانی مرتبط