بررسی کنترل کیفیت در حوزه ی تولید شکلات

بررسی کنترل کیفیت در حوزه ی تولید شکلات

در حالی که امروزه در حوزه ی ساخت و تولید شکلات، شاهد یک وضعیت نسبتاً پایدار و بدون تغییر هستیم، صرفا کنترل کیفیت یکی از راه های ارائه و فروش محصولات بیشتر در صنعت شکلات است. حتی معروف ترین مارک های موجود با چالش افزایش هزینه های تولید ، تغییر روند مصرف کننده و رقابت شدید روبرو هستند.

به همین جهت برای ادامه کار برای تولید شکلات در صنعت خوراک و غذا، تولید کنندگان سرمایه گذاری زیادی در خرید تجهیزات جدید انجام داده و همواره قصد دارند که گسترش خطوط تولید خود را در این خصوص داشته باشند. با این حال ، هزینه های سرمایه گذاری بالاست و حتی بیشترین مارک های معتبر و شناخته شده، نیز بایستی برای ماندن در تجارت دنیای شکلات و کنترل کیفی شکلات تلاش کنند.

مطمئناً این چالش ها برای صنعت شکلات منحصر به فرد است، اما بخش اعظم آنچه در اینجا مورد بحث قرار می گیرد می تواند به طور گسترده تری در سایر زمینه های تولید اعمال شود. با توجه به این نکته ، بیایید عوامل مختلفی را که در خصوص تولید بالاترین کیفیت محصول با کمترین هزینه ممکن است را بررسی کنیم.

1.مواد خام

در دنیای ساخت شکلات ، موضوع مهمی که بررسی می شود، کیفیت در مواد اولیه مورد استفاده برای ایجاد محصول نهایی است. نوع کاکائو، درصد کره کاکائو و نوع قند مورد استفاده، همه عوامل مهمی است که می تواند بر کیفیت محصول نهایی تاثیر بگذارد. ناگفته نماند که اجزای مختلفی برای پردازش کاکائو مانند شیر، تخم مرغ، سرکه و جوش شیرین استفاده می شود.

اینها همه موادی هستند که برای اطمینان از بالاترین کیفیت محصول نهایی به مراقبت و رسیدگی ویژه نیاز دارند. به عنوان مثال ، هنگامی که با کاکائو ارگانیک کار می کنید، باید مراقب باشید که محصول را با مواد شیمیایی سمی آلوده نکنید.

2.تجهیزات

نوع تجهیزات مورد استفاده برای تولید نیز بر کیفیت شکلات تأثیر می گذارد. برای شروع، بهتر است که از قطعات فلزی و پلاستیکی استفاده نمایید که با هم کار می کنند و تا یک پایه جامد و با کیفیت تشکیل شود. در مرحله بعد، شما باید در برخی از مواد با کیفیت بالا سرمایه گذاری کنید که نه تنها محصول نهایی را بهبود می بخشد بلکه به کاهش هزینه های کلی تولید شما نیز کمک می کند. به همین دلیل است که بیشتر مارک های مشهور شکلات برای شکل دادن به شیرینی های خود به قالب های سرامیکی متکی هستند.

قالب های سرامیکی از رنگ های با دوام تری ساخته شده که به تعویض مکرر نیز نیاز دارند.از طرف دیگر نیز، آنها گران تر و مستعد شکستن هستند، به خصوص هنگامی که برای شکل دادن و سایر شیرینی های کوچک استفاده می شوند. یکی دیگر از خبرهای خوب این است که قالب های سرامیکی خطر تراش و شکستگی را کاهش می دهند که می تواند منجر به جراحات جدی یا حتی مرگ شود. به طور خلاصه ، اینها همه عواملی هستند که می توانند ضمن کاهش هزینه های تولید شما به بهبود ایمنی و کیفیت محصول شما کمک کنند.

3.در حال پردازش

پس از تشکیل محصولات خود، باید آنها را با دقت از قالب جدا کرده و سپس روند طعم دهندگی را شروع کنید. مهمترین عاملی که می تواند بر کیفیت محصول شما تاثیر بگذارد، کنترل دما در این مرحله است. اگر دما خیلی زیاد باشد، عطر و طعم سوخته به خود می گیرد و نقطه ذوب دلخواه را از دست خواهید داد. به همین دلیل حفظ دمای ثابت و یکنواخت بسیار مهم است، به همین دلیل بیشتر مارک های مشهور شکلات سرآشپزهای حرفه ای را استخدام می کنند تا به آنها در بهینه سازی طعم محصولات خود کمک کنند. با استفاده از این سرآشپزها، آنها می توانند اطمینان حاصل کنند که محصولاتشان هر بار و در هر دسته یکسان است.

4.پاستوریزاسیون

پس از پردازش و کنترل کیفی محصول، باید بتوانید آنها را تازه نگه دارید. برای انجام این کار، شما بهتر است که یک مرحله از پاستوریزاسیون شکلات را سپری کنید که گرم کردن محصول برای مدت زمان معینی برای جلوگیری از خراب شدن آن نیز استفاده می شود.

به همین دلیل است که بیشتر مارک های مشهور شکلات از روش های مختلفی برای تازه نگه داشتن محصولات خود استفاده می کنند، از قرار گرفتن در معرض نور فوق بنفش (برای شکلات های شیری) تا قرنطینه دسته های کوچکتر در مناطق ذخیره سازی سردتر (که برای کارامل و سایر آبنبات ها نیز استفاده می شود). با این روش ها می توان گفت که محصولات برای مدت زمان طولانی تر تازه و مفید باقی میمانند. با این حال ، این روش ها بدون خرابی نیستند و به عنوان مثال، قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند رنگ برخی از شکلات های شیری را محو کند (و طعم آن را تغییر دهد)، در حالی که نگهداری در دمای سردتر می تواند باعث شود برخی از اجزای طعم دهنده شکلات به مرور زمان بدتر شوند.

5.آزمایش کردن

روند ساخت و کیفیت محصول شما تا این مرحله تقریباً انجام شده است اما قبل از ارسال آنها به مشتریان، بایستی کارهای دیگری نیز انجام دهید: به فرض مثال آنها را آزمایش کنید و یا به نوعی دیگر مرحله ی کنترل کیفیت آن را به پایان برسانید.

اینکه محصول شما درست شد، به این معنی نیست که کاملا آماده است باید طعم آن عالی و آماده ارائه به مشتری باشد. برای این منظور، حتی اگر در دمای اتاق ذخیره شود، واکنش های شیمیایی که در طی فرآیند پخت اتفاق می افتد می تواند طعم دسر یا شکلات شما را تغییر دهد. به همین دلیل است که بیشتر مارک های مشهور شکلات دارای مجموعه ای از متخصصان هستند که از هر دسته عبور می کنند و در مورد کیفیت و عطر و طعم آن بازخورد ارائه می دهند.

6.بازرسی

پس از آزمایش و تأیید محصولات شما ، وقت آن است که آنها را بسته بندی کرده و آنها را به مشتریان خود تحویل دهید. این یک گام اساسی برای اطمینان از اینکه محصولات شما از بالاترین کیفیت برخوردار هستند و مشهورترین مارک های شکلات شناخته شده از این مراحل استفاده می کنند. پس از بسته بندی محصول، زمان آن رسیده است که آن را برای رفع نواقص بازرسی کنیم.

بسته به نوع محصولی که ایجاد می کنید، ممکن است بخواهید برخی از این مراحل را به ترتیب متفاوت برای حداکثر کارایی انجام دهید.

اینها فقط برخی از مواردی هستند که می توانند بر کیفیت شکلات شما تاثیر بگذارند. برای اطمینان از اینکه محصول شما از بالاترین کیفیت برخوردار است، باید با در نظر گرفتن همه موارد، از مواد اولیه استفاده شده تا بسته بندی محصول، همه را در نظر بگیرید. با انجام این کار، می توانید اطمینان حاصل کنید که هر بار به نتیجه مطلوب دست می یابید، ضمن کاهش هزینه تولید، کیفیت و طعم محصول خود را بهبود ببخشید.

معرفی شرکت های کنترل کیفیت در حوزه ی تولید شکلات در سایت تولیدات

شما می توانید در سایت تولیدات لیست کامل شرکت های کنترل کیفیت شکلات را مشاهده و در زمانی که مشغول به تولید این محصول هستید حتما در ابتدا به این شرکت ها مراجعه و سپس خدمات خود را دریافت نمایید. در نتیجه سایت تولیدات برای انتخاب بهترین گزینه همراه شما خواهد بود.

دیدگاه ها

نظری یافت نشد

دیدگاه خود را ثبت کنید

امتیاز:
1401/10/26

مطالب مرتبط

پلتفرم تولیدات علاوه بر اینکه گام به گام تا پیشرفت کسب و کارتان همراه با شماست، سعی بر آن دارد تا اطلاعات تخصصی را که هر مدیر و دارنده ی کسب و کاری باید بداند، در اختیار شما بگذارد و علاوه بر ساختن حرفه ای مجموعه تان، مدیران حرفه ای نیز پرورش دهد.

کمپانی مرتبط